Informatika érettségi középszint 2008 május

A 2008. májusi informatika érettségi vizsgát utólag többen is sokkal nehezebbnek mondták, mint egy átlagos feladatsort. Az előző bejegyzésben a 2007-es pontokat elemezgettem, mely immár viszonyítási alapot képez. Így kiderülhet, hogy a 2008-as pontok mennyire tükrözik az “állítólagos nehézséget”.

2008majuskoz012008majuskoz02

Az adatok:

  • Az általam kiértékelt minta 26962 diák középszintű informatika érettségi vizsgájának, gyakorlati részére fókuszál (a mintából töröltem azokat a diákokat, akiknél nem szerepelt vagy nulla volt a gyakorlati pontszám).
  • Az átlagpontszám 66,07p a 120 pontból, azaz százalékos értékben 55,06%.
  • Témakörök szerint a weblapszerkesztés esetében érték el a legjobb eredményt a vizsgázók (68,86%). A szövegszerkesztés, mely a legtöbb pontot ér a vizsgán, csak a második lett a maga 63,98%-os eredményével. Ennek az oka azonban csak akkor válik világossá, mikor megtekintjük a feladatokat. Ugyanis a készítőknek sikerült alaposan mellényúlniuk a feladattal, már-már kiadványszerkesztői magasságokba emelve az eredetileg szövegszerkesztési feladatrészt! Már pedig nem véletlen, hogy külön választották ezt a két alapjaiban eltérő “tudományágat”. És nagy hiba abba a tévhitbe ringatni a diákokat, hogy egy igényes, nyomdai kiadványt el lehet készíteni szövegszerkesztő programmal… A sorban a következő a weblapszerkesztés (53,03%) majd a két örökös lemaradó: jelen esetben először az adatbáziskezelés (41,25%) majd végül a táblázatkezelés (38,99%). A táblázatkezelés 38,99%-os eredménye láttán szintén sokan felhúzhatják a szemöldöküket. Az alacsony érték oka lehet a túlzottan precíz és szakmai megfogalmazása a kérdéseknek, illetve 1-2 “nem mindennapos/nehezebb” függvény/függvény-combo használata. Fkeres; AB függvények; Index+Hol.Van…
  • A megyék között jelentős eltérések tapasztalhatóak. A legmagasabb összpontszámot elérő Győr-Moson-Sopron megye (73,07p) és a legkevesebb pontszámot elérő Csongrád megye (60,89p) eredménye között több mint 12 pont a különbség. Az összehasonlítás érdekessége, hogy Győr-Moson-Sopron adata több mint 3 ponttal magasabb az utána következő Szabolcs-Szatmár-Bereg pontszámánál.
  • A fiúk és lányok (férfiak és nők) eredményei között 4,92 pontos különbséget figyelhetünk meg. Témakörök tekintetében ez átlag kb. 1 pontnak felel meg, de a valóságban a weblap és az adatbázis témakörök eredményei között alig tapasztalható eltérés (0,44p, 0,26p), míg a szövegszerkesztés és táblázatkezelés témakörökben egyaránt 1,53p az eltérés!
  • Az iskolák típusát tekintve a gimnáziumban tanulók 9,59 ponttal értek el jobb eredményt mint a szakközépben tanulók. A legnagyobb különbségek a táblázatkezelés, szövegszerkesztés és adatbáziskezelés témakörök esetén fordult elő (2,74p, 2,72p, 2,09p).

Az eredmények és a feladatlap ismeretében elmondható, hogy a feladatok összeállítóinak vállaira meglehetősen nagy teher nehezedik. Ez különösen igaz a szövegszerkesztés témakörre, mely a legnagyobb pontszámával egyfajta húzó-témakör szerepet tölt be – de csak abban az esetben, ha a feladatíró is így gondolja… Persze az is kérdés lehet, hogy pontosan mit is mérünk (és mit kellene) egy ilyen érettségi feladatsorral?! Mennyire az alap és mennyire a haladó ismeretekre épít a feladatsor? De mégha haladó ismeretek mérése is a cél, ez a szövegszerkesztési feladat akkor sem illik ide, hiszen nem szövegszerkesztési feladatról van szó! Ez az én véleményem, de lehet vele vitatkozni ;-)

Megjegyzés