Egy átgondolt döntés: előrehozott érettségi

Gyorsan változó világunkban mindig érdemes egy picit megállni és elgondolkodni. Én is ezt tettem most, hogy pont került az idei tanév naplóinak végére és lezárult a 2008/2009-es május-júniusi érettségi időszak. Ha egy mondatba foglalom a gyors változást és az érettségi vizsgát, akkor azt hiszem több sorstársam is arra gondol amire én is. Az utóbbi 4 évben megváltozott az egész rendszer (felvételi+érettségi együtt; közép vs. emelt szint; a pontok pedig egészen az egekig, illetve egészen “pont”osan 480-ig szöktek). Ezzel párhuzamosan több vizsgatípus is bekerült a képbe… Nézzük csak őket: rendes, előrehozott, szintemelő, kiegészítő, ismétlő, pótló, javító. És a pontszámításnál is a többféle lehetőség közül a rendszer automatikusan a felvételizőnek kedvezőbb módon számolja az eredményeket. Csak kapkodom a fejem… De nem így teszi (szerencsére) sok előre gondolkodó nebuló, akik (nagyon ügyesen) 10. és/vagy 11. évfolyamban már előrehozott érettségi vizsgá(ka)t tesznek. Ez egy nagyon szimpatikus része a rendszernek. Mert nem csupán az első mondataimban kifejezett sokrétűséget kínálja fel, hanem céltudatos jövőépítésre serkenti a fiatalt. Átgondolt, megfontolt döntésekre. Ez tetszik, határozottan tetszik. Én természetesen az informatika tantárgyra voltam/vagyok elsősorban kíváncsi, hogy vajh mennyire népszerű? Nézzük a számokat:

Középszint – előrehozott
2006 2007 2008
Tantárgy Tantárgy Tantárgy
földrajz 4513 földrajz 5645 informatika 9089
történelem 3070 informatika 5113 angol nyelv 8231
informatika 2961 angol nyelv 4969 földrajz 7318
magyar 2941 német nyelv 3311 német nyelv 4689
angol nyelv 2618 történelem 3168 történelem 2932
forrás: Oktatási Hivatal

A táblázat a középszintű előrehozott érettségik számát mutatja évenkénti és tantárgyankénti bontásban (minden év TOP 5 tantárgya szerepel a listán). Az informatika tantárgy térnyerése egészen megdöbbentő. Látható a számokból, hogy minden évben egyre népszerűbb az előrehozott érettségi és szinte minden tárgy esetében konstans emelkedés tapasztalható. Ebben szerepet kap természetesen a “felmenő” jellege is az új rendszernek, hiszen rögtön a beveztéskor még nem volt teljesen kiforrott/átlátható az eljárás, de manapság (ahogy már említettem) egyre többen látják az előnyét. A képet árnyalja, hogy több tantárgyat még 12. évfolyamon is tanulnak is diákok (igen, igen – még 12. évfolyamon is tanulnak…), így abból előrehozott érettségit csak akkor tud letenni a tanuló, ha még egy plusz osztályozó vizsgát is letesz előtte. Viszont az informatikával (földrajz, kémia, biológia, fizika is itt szerepel) más a helyzet, hiszen sokszor már 10. évfolyamon vége szakad a tanításnak.

Sajnos… Az eredmények ugyanis azt mutatják, hogy sok diák választja az informatika tantárgyat, de felkészültségük még hagy kívánnivalót maga után. Táblázatkezelés és Adatbáziskezelés témakörben ugyanis nagy szórás tapasztalható évről-évre. Hogy milyenek is az eredmények? A következő blogbejegyzésből kiderül!

A bejegyzés üzenete: az alapanyag adott, már csak rajtunk informatika tanárokon múlik, mit hozunk ki belőle!

Megjegyzés