Mechelen – rövid beszámoló

Szép város Mechelen, szép város Brüsszel, szép ország Belgium (értsd Flandria, mert lassan hozzá kell szoknunk, hogy Belgium legalább 2 részből áll, de Brüsszelt is figyelembe véve akár 3 részből is állhat). Hatalmas különbséget nem tapasztaltam azonban Magyarországhoz képest. Ott is van szemét az utcán, ott is szeretik a sört, ott is ember az ember… De természetesen volt ami megfogott. A “Go green” elv szerinti töménytelen mennyiségű biciklis, a régebbi stílusú házak illetve a multinacionalitás. Jó volt látni reggelente azt a sokszínű “gyerektömeget” ahogy mentek (többnyire biciklivel) az iskolába.

Hogy kerültem én Belgiumba (khm, Flandriába, bocsánat) és Mechelen városába? Természetesen repülővel és vonattal! A viccet félretéve egy európai országok közötti együttműködés keretében, mely azt célozta meg, hogy olyan digitális oktatási anyagokat osszanak meg a nemzetek egymással, melyet bármely országban sikerrel, eredményesen lehet felhasználni az oktatásban. Ehhez egy portált is terveztek a projekt felelősei, mely többé-kevésbé már működik (de még nem publikus). Hétfőtől csütörtökig ennek a két éves projektnek volt a zárókonferenciája (nyári iskolája). Így a kultutális élmények mellett, szakmai oldalon is lehetőségem nyílt fejlődni.

Összességében elmondhatom, hogy egy nemzetközi projektnél nagyon fontos a tervezés, és a szabályok, fogalmak egyértelmű meghatározása. Ezt azért mondom, mert úgy tapasztaltam, hogy még a projekt lezárása után sem volt egyetértés abban, hogy milyen típusú oktatási anyagot nevezhetünk “Learning Object”-nek. Volt olyan résztvevő, aki szerint már egy egyszerű képet, egy rövid szöveget is tekinthetünk LO-nak. Szerintem ez nem állja meg a helyét a gyakorlatban. A pedagógusnak nincs arra ideje, hogy keresgéljen az egyszerű források között, és kitaláljon hozzá feladatot, óravázlatot, stb… Pont az lenne a lényege egy ilyen portálnak, hogy olyan oktatási anyagot biztosítson a pedagógusok számára, ami rögtön (értsd minimális időráfordítással) felhasználható a tanórán. Azaz kell magyarázatot, óravázlatot, felhasználási ötleteket mellékelni 1-1 LO mellé. Enélkül szerintem csak egy Object marad az adott elem, a Learning részt leradírozhatjuk előle.

A projekt végeztével sem lett kész azonban a portál. Ezt nagyon-nagyon furcsának találtam, főleg annak függvényében, hogy 1 év állt rendelkezésére a fejlesztőknek úgy, hogy a szükséges adatok már egy kész/formázott adatbázisban rendelkezésre álltak. Ha 2 ember nekiül fejleszteni, akkor is max. 1 hónap, mire egy “jól használható” portált lát a felhasználó maga előtt (és mondjuk további 1 hónap még a visszajelzésekből megfogalmazható továbbfejlesztésekre szánt idő). Sajnos azonban csupán egy félkész és hibásan működő portál az eredmény.

Megjegyzés